CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Isnin, 10 Januari 2011

Kemelut Misbun, BAM boleh diselesai

KEMELUT antara Datuk Misbun Sidek dengan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) perlu diperhalusi supaya tidak mendatangkan kerugian kepada sukan terulung negara.

Misbun adalah seorang jurulatih yang berjaya melatih seorang juara badminton yang digeruni di dunia, Datuk Lee Chong Wei.

Adakah kerana Chong Wei gagal menyaingi Lin Dan di Sukan Asia dan Olimpik maka tugas Misbun dianggap tidak berkesan. Kita perlu memahami pengorbanan masing-masing sebelum mendengar suara hati beliau yang paling dalam.

Beliau seorang jurulatih lahir daripada keluarga badminton, menjadi pemain ternama dan melatih juara perseorangan negara seperti Rashid Sidek, Wong Mew Choo dan Chong Wei.

Adakah kita dapat melihat lagi kelibat Chong Wei memeluk sifunya Misbun setiap kali menang kejohanan badminton? Adakah Chong Wei akan menurut jejak langkah jurulatih yang amat faham kemampuan dirinya? Semua persoalan ini amat mengganggu sanubari semua peminat yang mengikuti perkembangan badminton.

Semua pihak mengingatkan Misbun agar mengutamakan kepentingan negara namun pihak atasan perlu juga menghormati strategi dan fokus Misbun melatih juara baru badminton negara pada masa depan.

Mungkin kebetulan anaknya, Misbun Ramadan dalam perguruan bapanya, ia sepatutnya suatu perkara paling memberi semangat untuk seorang bapa menjalankan kewajipannya di bawah satu bumbung BAM.

Kepada Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek pujuklah Misbun dan pegawai BAM untuk saling bertolak ansur demi kepentingan negara dan peminat seluruhnya..

AZIANA MOHAMD ARIPIN,
Banting, Selangor.

0 Komen Anda: