CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Selasa, 29 September 2009

Nicol David merangkul Kejuaraan Terbuka Dunia (WWO) buat kali keempat.


Kejayaan ratu skuasy negara, Nicol David merangkul Kejuaraan Terbuka Dunia (WWO) buat kali keempat kelmarin menunjukkan dia semakin matang dalam permainannya. 

Nicol, pemain nombor satu dunia itu yang yang tersingkir pada suku akhir Terbuka British dua minggu lalu terpaksa bekerja keras untuk melepasi halangan pada pusingan suku dan separuh akhir sebelum semangat juang tinggi berjaya menjulangnya untuk bangkit mencatat kemenangan ke atas lawannya di final, Natalie Grinham dari Belanda. 

Nicol yang tewas set pertama 3-11 berjaya menjinakkan Natalie pada tiga set berikutnya untuk melengkapkan saat gemilangnya untuk dirinya dengan kemenangan 11-6, 11-3 dan 11-8 dalam masa 51 minit. 

Kemenangan itu menyaksikan Nicol mencipta sejarah menjadi pemain ketiga untuk meraih kejuaraan WWO sebanyak empat kali di samping pemain New Zealand, Susan Devoy yang memenanginya pada 1985, 1987, 1990 dan 1992 serta Sarah Fitz-Gerald dari Australia yang menjuarainya sebanyak lima kali pada 1996, 1997, 1998, 2001 dan 2002. 

Pemain kelahiran Pulau Pinang itu jelas gembira dengan kemenangannya dan masih tidak percaya berjaya merangkul empat kejuaraan WWO. 

“Untuk bangkit semula daripada kekalahan minggu lepas, kemenangan minggu ini amat menggembirakan saya. Saya masih tidak mempercayainya. Empat gelaran juara,” katanya seperti dipetik daripada laman web www.womenworldopen.com. 

Jurulatih Nicol, Liz Irving menyifatkan anak buahnya itu telah bermain dengan baik dan berjaya merencanakan segala strategi yang ditentukan. 

“Tahniah Nicol, anda telah bermain dengan baik untuk menjulang kejuaraan WWO buat kali keempat dan saya amat bangga,” katanya dalam laman Twitter

0 Komen Anda: